torsdag 9. september 2010

lesing


Jeg elsker å lese skikkelig jentebøker om gutter, drama og vennskap. Bøker hvor man klarer å sette seg inn i det, og kjenner seg igjen. Jeg har en tendens til å bli trukket til bøker med rosa cover. Er ikke så veldig glad i krim og sånn som alle andre er. I det siste har det gått mest i bøker om jenter som er like gamle eller eldre enn meg. Liker best å lese bøker på engelsk. Synes alltid bøker er best på orginalspråket. Så hvis forfatteren skrev den på engelsk, må man nesten lese den på engelsk.

Jeg er faktisk ganske glad i å lese. Men det er ikke alltid jeg har tid, eller tar meg tid til å sette meg ned med en god bok. Men når jeg først har satt meg ned for å lese, så leser jeg veldig fort og lenge. Har faktisk problemer med å stoppe. Men i sommerferien leste jeg en god del. Veldig deilig å ligge ute i en hengekøye og lese en god bok. Da slapper man ordentlig av.

Akkurat nå leser jeg en bok som heter ”the devil wears prada”. På engelsk selvfølgelig. Den har også blitt filmatisert, men personlig synes jeg boken er 10 ganger bedre. Kan anbefales.



torsdag 2. september 2010

dikt

lyttende ører
et smil som forstår
gir lettere bører
leger sjelens sår


tanker som deles
en hjelpende hånd
sorger som kveles
av vennskapets bånd


smil blir til tårer
og tårer til smil
sannhet som sårer
men fjerner all tvil


evig fortrolighet
i riktig og galt
et vennskap med ærlighet
tåler alt




Dette venner handler om vennskap, og jeg valgte det fodi jeg synes det er viktig og ta vare på gode venner.

fredag 27. august 2010

27.08.10

Brasil:
Den stiger og legger palmene på Copacabana,
Himmelen, en vakende piraja,
Nordlys i indre Østfold
Granleggene gror og sprenger tregrensene,
Hvis Norge og månen rister kaffe,
er Brasil en gjedde.

Hvis Rio, flytende i den dypeste norske snø.
Et helt kontinent reiser seg,
En syngende skygge
Skogen under sement
Palmekroner langs elven i Stryn.
Det snør, og karnevalet regner inn i Brasil.

Sør-Amerika på grunna,
Den finmaskede sol.
Går med pæler, silende våt
Er Brasil lårhøner, hvis norge er røttene?
Nå er det over, er Brasil?
Og det, i kram, er Norge løs.
Stammer er.


Resten av natta, skjer det likevel

 
 
Dette er resultatet av en norskoppgave hvor vi skulle bruke mange forskjellige ord vi fikk. Diktet handler om forurensning av verden.