Boken jeg har valgt
og fortelle dere om er "spurvungen" av Linda Holeman. Den handler om
Linnet Gow som vokser opp i slummen i Liverpool på begynnelsen av 1800-tallet.
Moren hennes hadde alltid store håp for Linnet, og jobbet hardt for å gi henne
en bedre fremtid, men når moren dør, blir Linnet etterlatt med en voldelig
stefar. Første setning i kapitel 1 lyder som føler: "pappa solgte meg for
første gang den vinteren jeg fylte elleve". Hun forteller om de ekle
mennene hun blir tvunget til å være med. Så vi følger egentlig livet hennes som
barneprostituert, og hvordan hun prøver og flykte fra det ved å dra til India
med andre unge kvinner fra respektable hjem, som er veldig ulike fra henne
selv.
Denne boken er jo
veldig trist, og egentlig litt sånn askepott-aktig. Men allikevel så har den
ikke masse klisjerer, man klarer aldri og forvente hva som skal skje. Den er
veldig bra skrevet, og det skjer noe hele tiden.
Jeg likte boken
kjempegodt. Det var helt umulig og legge den fra seg, for jeg måtte vite hva
som skjedde. Den får en 6'er av meg, siden jeg har faktisk ikke noe negativt og
si om den.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar