søndag 2. desember 2012

Spurvungen




Boken jeg har valgt og fortelle dere om er "spurvungen" av Linda Holeman. Den handler om Linnet Gow som vokser opp i slummen i Liverpool på begynnelsen av 1800-tallet. Moren hennes hadde alltid store håp for Linnet, og jobbet hardt for å gi henne en bedre fremtid, men når moren dør, blir Linnet etterlatt med en voldelig stefar. Første setning i kapitel 1 lyder som føler: "pappa solgte meg for første gang den vinteren jeg fylte elleve". Hun forteller om de ekle mennene hun blir tvunget til å være med. Så vi følger egentlig livet hennes som barneprostituert, og hvordan hun prøver og flykte fra det ved å dra til India med andre unge kvinner fra respektable hjem, som er veldig ulike fra henne selv.

Denne boken er jo veldig trist, og egentlig litt sånn askepott-aktig. Men allikevel så har den ikke masse klisjerer, man klarer aldri og forvente hva som skal skje. Den er veldig bra skrevet, og det skjer noe hele tiden.

Jeg likte boken kjempegodt. Det var helt umulig og legge den fra seg, for jeg måtte vite hva som skjedde. Den får en 6'er av meg, siden jeg har faktisk ikke noe negativt og si om den. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar